Barn og kreativitet

009-324x223

Hva betyr egentlig det å være kreativ? Er alle barn født kreative f.eks? I tilfelle hva hemmer og hva utvikler kreativiteten? Hva er skolens påvirkning? Og hva er hjemmets?

Kreativitet handler om nyskaping og kommunikasjon. Det er å være iderik ,finne på noe nytt, og/eller løse problemer som kan skape forandring. Alle barn er født kreative, på samme måte som alle barn har et talent, spørsmålet er hvordan en stimulerer kreativiteten videre, og hvilken påvirkning skole og hjem har i den forbindelse. Hva motiveres det til? For et barn kan vel like mye bli motivert bort fra sin kreativitet, som det kan bli motivert til økt kreativitet!? Selv er jeg mamme til en 8-åring og spesielt hos han merker jeg hvilken glede det gir å kunne omdanne tanker og ideer til noe nytt, et produkt. I tillegg er jo det å skape noe sammen med barna en utrolig flott måte å kommunisere på. Gjennom lek og nysgjerrighet er det også et uttrykk for mental fleksibilitet hvor en bruker sine muligheter på en positiv måte, istedenfor å slukke all kreativitet og samhold til fordel for f.eks tv-titting eller dataspill, som ofte er negativ påvirkning. Hjemme hos oss prøver vi å ha faste tider til den slags. På denne måten får det kreative hodet blomstre, synes jeg, ved å ikke gjøre muligheten for tv/data så utrolig lett tilgjengelig. Da MÅ man plutselig finne på andre ting å gjøre, enten det er å lage små drue racerbiler (som på bildet), male bilder eller danse til musikk osv. Ikke bare blomstrer kreativiteten til å skape noe nytt, men jeg synes også det er morsomt å se hvor mye kjekkere det blir med «skolearbeid». Plutselig er det gøy å lese en bok, skrive en historie eller å løse matematikkstykker, til og med på skolefridager 🙂

En kreativ person er en person med mye energi, en som trenger store mengder variasjon for ikke å kjede seg. Kreative barn i skolealder f.eks trenger kanskje mer variasjon i undervisningen, større fordeling av teori og praksis. Dette er på ingen måte utålmodige «problembarn», men tvert imot barn som rett og slett har mye positivt å kommunisere ut.I tillegg er det ingen som lærer likt, alle har ulike læringsstrategier, og på den måte synes jeg det er viktig å ivareta forskjelligheten hos hver enkelt. Ekstremt kreative barn har en evne til å tenke utenfor boksen, og får de først utnytte dette, så kommer disse barna ofte langt i livet.
Trygghet er et godt grunnlag for kreativitet. En skole og et hjem som gir opplevelse av mestring for barna. Å fokusere på det som er bra, stimulere det kreative i hvert enkelt barn mot mer utvikling, slik at det beste kommer frem.

Hilsen Marian

Dette innlegget ble publisert i Blogg, Kreativitet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *